
IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT 
FOR THE WESTERN DISTRICT OF VIRGINIA 

LYNCHBURG DIVISION 

BENJAMIN CROSSWHITE, ) 
) 

       Plaintiff, ) 
) 

v. )      Civil Action No. 6:21-cv-00015 
) 

REUTERS NEWS & MEDIA, INC., 

Defendant. 

) 
) 
) 

     By: Elizabeth K. Dillon 
 United States District Judge 

MEMORANDUM OPINION 

Before the court is a motion to dismiss filed by defendant Reuters News & Media, Inc., 

incorrectly sued as Thomson Reuters.1  (Dkt. No. 18.)  The motion is fully briefed (Dkt. Nos. 18, 20, 

21), and the parties have submitted briefing on supplemental authority (Dkt. Nos. 25, 26).  For the 

reasons stated below, Reuters’ motion will be granted. 

I. BACKGROUND

Plaintiff Benjamin Crosswhite is a personal trainer in Lynchburg, Virginia.  Crosswhite trained 

Jerry Falwell, Jr., the former president of Liberty University, and his wife Becki Falwell. 

In 2019 and 2020, Mr. Falwell became the subject of several public controversies.  (See 

Compl. ¶¶ 10, 12, 21, Dkt. No. 1.)  On August 27, 2019, Reuters pulished an article on its website 

entitled “Exclusive: Falwell Steered Liberty University land deal benefiting his personal trainer.”  

(Decl. of Patrick J. Curran, Ex. A, Dkt. Nos. 18-1, 18-2; Compl. ¶ 13.)  This article reported on real 

estate transactions between Liberty University and Crosswhite that were approved by Falwell.  

Reuters also posted a link to the article on its Twitter account, and one of the authors, Aram Roston, re-

1  Thomson Reuters is the parent company of Reuters News & Media, Inc.  Because it appears that the correct and 
intended entity was served and has been represented in these proceedings, the court will sua sponte correct the misnomer.  
See Blizman v. Travelers Home & Marine Ins. Co., Civil Action No. 3:19-CV-01539, --- F. Supp. 3d ----, 2021 WL 
3861200, at *3 n.1 (M.D. Penn. Aug. 30, 2021).

12/28/2021

Case 6:21-cv-00015-EKD   Document 27   Filed 12/28/21   Page 1 of 7   Pageid#: 158



 
 
2 

 

tweeted the article. 

 On September 12, 2019, Reuters published an article on its website called “Exclusive: Falwell 

Blasted Liberty Student as ‘Retarded,’ Police Chief as ‘Half-Wit’ in Emails.”  (Curran Decl. Ex. C.)  

This article reported on Falwell’s pattern of belittling Liberty University students and staff.  The 

article also stated that Falwell “has been dogged by recent stories about his private dealings and his 

stewardship of Liberty,” including “his role in steering a $1.2 million piece of university property to 

his personal fitness trainer.  On August 27, Reuters reported how Falwell had helped his young 

personal trainer, Benjamin Crosswhite.”  (Compl. ¶ 14.)  Reuters and Roston tweeted a link to the 

article. 

 Crosswhite filed this action on March 25, 2021, alleging claims for defamation.  The 

complaint focuses on statements made in the articles regarding Falwell’s favored treatment of 

Crosswhite.  The complaint also mentions articles and tweets published by third parties after the 

publication of the articles.  Crosswhite seeks compensatory damages in excess of $9,000,000 and 

$350,000 in punitive damages. 

II.  ANALYSIS 

A.  Motion to Dismiss  

 To survive a motion to dismiss, the complaint must “state a claim to relief that is plausible on 

its face.”  Ashcroft v. Iqbal, 556 U.S. 662, 678 (2009) (quoting Bell Atl. Corp. v. Twombly, 550 U.S. 

544, 570 (2007)).  A claim is facially plausible if the plaintiff pleads factual content that allows the 

court to draw a “reasonable inference that the defendant is liable for the alleged misconduct.”  Iqbal, 

556 U.S. at 678.  In determining whether plaintiff has satisfied this plausibility standard, the court 

must accept as true all well-pleaded facts in the complaint and “draw[] all reasonable factual inferences 

from those facts in plaintiff’s favor,” Edwards v. City of Goldsboro, 178 F.3d 231, 244 (4th Cir. 1999), 

but it need not “accept the legal conclusions drawn from the facts” or “accept as true facts or 

Case 6:21-cv-00015-EKD   Document 27   Filed 12/28/21   Page 2 of 7   Pageid#: 159



 
 
3 

 

unwarranted inferences, unreasonable conclusions, or arguments.”  Giarratano v. Johnson, 521 F.3d 

298, 302 (4th Cir. 2008).  The court may consider the two Reuters articles and subsequent tweets of 

those articles because they are “integral to and explicitly relied on in the complaint.”  Am. 

Chiropractic Ass’n v. Trigon Healthcare, Inc., 367 F.3d 212, 234 (4th Cir. 2004). 

B.  Timeliness 

 Under Virginia law, claims for defamation must be brought within one year “after the cause of 

action accrues.”  Va. Code § 8.01-247.1.  A cause of action for defamation accrues on the date the 

“allegedly defamatory statements were published.”  Lokhova v. Halper, 441 F. Supp. 3d 238, 252 

(E.D. Va. 2020), aff’d 995 F.3d 134 (4th Cir. 2021) (citing Hatfill v. New York Times Co., 416 F.3d 

320, 334 (4th Cir. 2005)).  Here, the articles were published on August 27 and September 12, 2019.  

The Commonwealth of Virginia allowed tolling from March 16, 2020, through July 19, 2020, because 

of COVID-19.  See https://www.vacourts.gov/news/items/covid/2020_0708_scv_seventh_order.pdf 

(In re: Seventh Order Extending Declarationof Judicial Emergency in Response to COVID-19 

Emergency).  This is an extension of 126 days that pushes the deadlines for these claims to be filed on 

or before December 30, 2020, for the August 27, 2019 article and January 15, 2021, for the September 

12, 2019 article.2  The extra time does not save Crosswhite’s claims, which were filed in March 2021.  

Thus, the claims are barred by the statute of limitations. 

 Crosswhite argues that various re-tweets and hyperlinks bring his claims within the statute of 

limitations.  The Fourth Circuit recently addressed similar arguments in Lokhova, 995 F.3d at 142–

45.3  The Court explained its determination that Virginia would follow the “single publication rule,” 

 
2  The tolling period means that the statute of limitations for Crosswhite’s claims is 491 days (365 plus 126).  

There are 491 days between August 27, 2019, and December 30, 2020, and also between September 12, 2019, and January 
15, 2021. 

 
3  Plaintiff’s counsel in this case was plaintiff’s counsel in Lokhova. 

Case 6:21-cv-00015-EKD   Document 27   Filed 12/28/21   Page 3 of 7   Pageid#: 160



 
 
4 

 

pursuant to which “subsequent distribution of a defamatory statement may continue to increase 

plaintiff’s compensable damages,” but the subsequent distribution “does not create independent actions 

or start the statute of limitations running anew.”  Id. at 142 (citing Katz v. Odin, Feldman & Pitlleman, 

P.C., 332 F. Supp. 2d 909, 918 (E.D. Va. 2004)).  The court then rejected the argument that 

hyperlinks and third-party tweets save the claims under the republication doctrine.  Regarding 

hyperlinks, the court endorsed caselaw holding that “merely linking to an article should not amount to 

republication.”  Id. at 143 (citing 4 E-Commerce and Internet Law 37.08 (2020); In re Phila. 

Newspapers, 690 F.3d 161 (3d Cir. 2012)).  “The public policy supporting the single publication rule 

and the traditional principles of republication dictate that a mere hyperlink, without more, cannot 

constitute republication.”  Id.  Regarding re-tweets, the court held that if “each third party tweet 

containing the article were to constitute a republication, the multiplicity of lawsuits assuredly would be 

beyond overwhelming.”  Id. at 144. 

 Crosswhite directs the court to paragraph 23 of his complaint, which references an August 24, 

2020 tweet by Reuters employee Lawrence Delevingne.  See https://twitter.com/ldelevingne/status/ 

1297949389605011457.  The tweet states: “Other great reporting on Falwell & Liberty U. by 

@AramRoston @jschney.”  Crosswhite characterizes this tweet as doing more than providing a “mere 

hyperlink” to the 2019 articles.  This 2020 tweet associates Crosswhite and the 2019 articles with a 

new article about the Fallwells’ dealings with a “pool boy.”4  The 2020 tweet also tags other twitter 

accounts, including @AramRoston, @Reuters, and @specialreports, which plaintiff alleges further 

shows an intent to republish old content to new target audiences. 

 
4   See https://www.reuters.com/investigates/special-report/usa-falwell-relationship (“Business partner of Falwells 

says affair with evangelical power couple spanned seven years”). 
 

Case 6:21-cv-00015-EKD   Document 27   Filed 12/28/21   Page 4 of 7   Pageid#: 161



 
 
5 

 

 These arguments were addressed and rejected by the Fourth Circuit in Lokhova.5  In Lokhova, 

plaintiff argued that “whether the hyperlink in question included additional content that would 

constitute republication is a factual question that should survive a motion to dismiss.”  995 F.3d at 

143.  The court disagreed because the original article was hyperlinked in a later article, and as a result, 

“the hyperlink served as a reference for the New York Times’ existing audience and did not direct the 

old article to a new audience.”  Id.  Similarly, here, the 2020 tweet about the 2019 articles served as a 

reference for Reuters’ existing audience.  The subsequent publication did not add or alter the original 

publication.  Id. at 142–43 (“[A] link is akin to the release of an additional copy of the same edition of 

a publication because it does not alter the substance of the original publication.”) (citing In re Phila. 

Newspapers, 690 F.3d at 174).  The 2020 tweet does not contain the words “pool boy,” nor does it 

include any other terms to add to the original article or suggest in any way that plaintiff was the “pool 

boy.”  It merely states, “Other great reporting on Falwell & Liberty U. by @AramRoston @jschney.”  

(Compl. ¶ 23.)6 

 To the extent that Crosswhite relies upon tweets by third parties (i.e., tweets by individuals not 

associated with Reuters), the Fourth Circuit, as noted above, also found that third-party tweets do not 

constitute republication.  995 F.3d at 144.  In so doing, the court rejected the same argument 

advanced in this case by Crosswhite based on the Virginia Supreme Court decision in Weaver v. 

Beneficial Finance Co., 98 S.E.2d 687 (Va. 1957).  “Ignoring for a moment that Weaver was decided 

over 60 years ago, well before the ubiquity of the Internet, this issue can be resolved pursuant to the 

terms of Weaver itself because there the court recognized a distinction when applying republication 

rules ‘to newspapers and magazines’ as opposed to individuals . . . .  Thus, we conclude Weaver does 

 
5  Reuters notes that pages 6 through 8 in Crosswhite’s opposition brief are cut and pasted from the brief in 

Lokhova. 
 

6  The tweet also did not “tag” the @Reuters or @specialreports accounts; rather, it replied to them.   

Case 6:21-cv-00015-EKD   Document 27   Filed 12/28/21   Page 5 of 7   Pageid#: 162



 
 
6 

 

not require holding third party tweets constitute republication.”  Lokhova, 995 F.3d at 144 (internal 

citations omitted). 

 Finally, Crosswhite provides a recent Eighth Circuit case as supplemental authority in support 

of his republication theory.  Nunes v. Lizza, 12 F.4th 890 (8th Cir. 2021).  In Nunes, the court held 

that the complaint stated a claim for defamation based on a “tweet of a link to the original article” 

because the complaint “adequately alleges that Lizza intended to reach and actually reached a new 

audience by publishing a tweet about Nunes and a link to the article.”  Id. at 900.  The court noted 

that Lokhova and other cases “do not hold categorically that hyperlinking to an original publication 

never constitutes republication.”  Id.  As an initial matter, if Nunes is inconsistent with Lokhova, the 

court must follow the Fourth Circuit’s holding in Lokhova.  But Nunes is distinguishable in any event.  

In Nunes, the issue was whether defendant acted with “actual malice by republishing the article on his 

Twitter account after this lawsuit was filed.”  Id. at 899.  The court reasoned that 

Lizza was on notice of the article’s alleged defamatory implication by 
virtue of this lawsuit.  The complaint alleges that he then consciously 
presented the material to a new audience by encouraging readers to peruse 
his ‘strange tale’ about ‘immigration policy,’ and promoting that ‘I’ve got 
a story for you.’  Under those circumstances, the complaint sufficiently 
alleges that Lizza republished the article after he knew that the 
Congressman denied knowledge of undocumented labor on the farm or 
participation in any conspiracy to hide it. 
 

Id. at 900–01.  Thus, the tweet in Nunes provided more than a “mere hyperlink;” it contained 

additional statements with potentially defamatory implications.7  Not so the August 2020 tweet by 

Lawrence Delevingne, which merely refers to the article as containing “Other great reporting on 

Falwell & Liberty U.” 

 

 
7  The full tweet stated: “I noticed that Devin Nunes is in the news.  If you’re interested in a strange tale about 

Nunes, small-town Iowa, the complexities of immigration policy, a few car chases, and lots of cows, I’ve got a story for 
you.”  Nunes, 12 F.4th at 900. 

Case 6:21-cv-00015-EKD   Document 27   Filed 12/28/21   Page 6 of 7   Pageid#: 163



 
 
7 

 

III.  CONCLUSION 

For the above-stated reasons, the court will grant defendant’s motion to dismiss.  The court 

will issue an appropriate order.8 

Entered: December 28, 2021. 

 

      /s/ Elizabeth K. Dillon 
      Elizabeth K. Dillon 
      United States District Judge 

 
8  The court will dismiss this case with prejudice because the claims are time-barred. 

Case 6:21-cv-00015-EKD   Document 27   Filed 12/28/21   Page 7 of 7   Pageid#: 164


